Møde i udvalget d. 1. oktober 2018
10. Initiativsag - Projekt Tude Ådal
Sagsnr.: 330-2018-62216 Dok.nr.: 330-2018-506485 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Steen Olsen skal jf. gældende regler og tidsfrister for
initiativsager anmode om, at følgende sag optages på Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalgsmøde den 01. oktober 2018.
Baggrund
Et
flertal i Slagelse Byråd besluttede på mødet den 27. august, at følge
centerchefens indstiling om:
·
at fastholde Byrådets godkendte projekt
·
at der indenfor den eksisterende drift ramme afsættes 1,5 mio.
kr. over en 3 årig periode til forbedring af opvækstforholdene for ørred
(scenarie 3).
Undertegnede har ved mail
efterfølgende modtaget et svar på de rejste spørgsmål - som også er delt med
udvalget den 07. september 2019 jf. vedhæftede.
Desuden har jeg haft aktindsigt
i sagen om Tude Å for perioden 1. januar 2018 frem til september 2018.
Indstilling
Steen Olsen indstiller,
1.
at Centerchefen redegør for de iværksatte tiltag efter byrådets beslutning
- herunder forventet tidsplan for administrationens videre arbejde.
2.
at Centerchefen redegør for status på påklagede sager og de tidligere
angivende tidsfrister for projektet og i hvilke omfang der skal finde nye
ansøgninger sted.
3.
at Centerchefen redegør for de økonomiske konsekvenser af at tage 1.5
million inden for eksisterende drift ramme - i forhold til andre planlagte
indsatser. Samtidige gives en status på tids og handlingsplan for eksekvering
af beløbet efter budgetvedtagelse.
4.
at Centerchefen redegør for besvarelse til rejste spørgsmål 10. juni
2018
5.
at Bla. i svar 10 erkendes, at Sportsfiskerne og Lystfiskerne flere gange
har nævnt, at der er ny lovgivning på vej der ville inkludere fisk i miljømål.
Desuden skrives også, at Århus universitet DCE i marts 2014 fik udformet
fiskeindekset. Hvorfor er der ikke tidligere i den administrative
sagsbehandling taget dette faktum med i betragtning og sagsbehandlingen når
sagsbehandler er bekendt med det vil komme? Jeg er med på at lovens
ikrafttræden først sker få måneder efter administrationen har truffet afgørelse
i vandløbssagen.
6.
at I spørgsmål 14 og 15 spørges til hvad det er for konkrete undersøgelser
og fakta der lægges til grund for vurdering. I svar angives forsat ikke hvorfra
den konkrete kilder og notater er hentet (kildeangivelse) Jeg mangler
fuldstændig de faktuelle data og referencer. Jeg udbeder mig centerchefens
redegørelse.
7.
at Til spørgsmål 18 fremkommer - også til byrådsbehandling en opgjort
nettopris på 10,1 mill. for anlæg. Jeg går ud fra uanset det aktuelle projekt
at Slagelse Kommune er vandløbsmyndighed og har ansvaret for sluse og vejanlæg
over Tude Å mod Storebælt? Er det rimeligt og inden for lovgivning at de
tildelte midler til at forbedre vandmiljøet afholdes i projektmidlerne? I det
hele taget har jeg svært ved at gennemskue forudsætninger og validitet af den
oplyste nettopris 10,1 mill. Dette også fordi i et øjeblik er sluser et
standard produkt for så efterfølgende at skulle udvikles.
8.
at Centerchefen redegør for følgende spørgsmål foranlediget af
aktindsigt
9.
at Advokat og konsulent omkostninger i 2018 i sagen.
10.
at I administrativ mail til advokat Bjarne Persson omtales at
administrationen den 31. maj 2018 kl. 13,01 at de gerne vil lufte de
problemstillinger som mødet med lystfiskerne har kastet af sig. Hvilke
problemstillinger blev drøftet og med hvilke resultat?
11.
at I administrativ mail af 31. maj 2018 kl. 14,15 udtrykker
administrationen et behov for at styrke vores vurdering og argumentation på det
punkt (fiskemålsætning) der utvivlsomt vil blev afgørende i klagesag. Der
efterlyses også noget mere konkret i forhold til smolt dødelighed og
betydningen for den samlede ørredbestand. Hvad blev resultatet?
12.
at I biolog Jan Nielsen DTU Aquas mail af 3. september 2018 til
administrativ medarbejder afsluttes med nedenstående. Hvad er den
administrative vurdering af denne konklusion:
Et vådområde ved udløbet af Tude Å kan kun påvirke
ørredbestanden i vandsystemets mange vandløb negativt eller nogenlunde
neutralt, ikke positivt. Det skyldes et forventet tab af smolt og evt. andre
fisk i projektområdet, som kan forventes at blive ret stort, hvis vandrefiskene
skal passere gennem vådområdet.
Hvis der skal anlægges et vådområde, som påvirker
ørredbestandene mindst muligt negativt, vurderer vi fortsat, at projektet bør
tilrettes, så vandet fra Tude Å ikke løber gennem vådområdet i forårsmånederne,
hvor smolt og flodlampretter vandrer mod havet. På den måde kan man undgå en
stor overdødelighed pga. vådområdeprojektet. Vi vil umiddelbart vurdere, at man
samtidig vil kunne fastholde de mange naturmæssige fordele i vådområdet
samtidig med en væsentlig omsætning af kvælstof. Det bør selvfølgelig vurderes
nøjere af relevante fagfolk, men jeg vil bl.a. henvise til, at I selv har
beregnet, at det kun vil koste nogle få procent af årets omsætning af
kvælstof at lede vandet uden om vådområdet i marts, april og maj.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende:
Godkendt.